آموزش سئو و تولید محتوا رایگان

آموزش رایگان تولید محتوا برای سایت مقدماتی و متوسط ویرگول

یک راه عالی این است که فرض را بر این بگذارید که خواننده شما هیچ درکی از موضوع ندارد و حتی از هوش چندانی هم برخوردار نیست. وقتی شما برای چنین مخاطبی بنویسید، طبیعتا هر کس دیگری نیز مطلب شما را درک خواهد کرد. فراموش نکنید که بهتر است این عبارت، یک عبارت بامعنی بوده و مرتبط با محتوای صفحه باشد. البته این مسئله را هم بگویم که نیازی نیست که از هر لحاظی محتوای عالی داشته باشید، شما باید شروع کنید حتی اگه عالی نیستید. محتوا یعنی هر اطلاعاتی (تصویر، صوت، متن و…) که انسان بتواند آن را درک کند و حاوی پیام باشد.

در طول دو مرحله قبل با انبوهی از سوالات و ابهامات روبرو خواهیم شد، پیدا کردن جواب این سوالات و ایجاد ارتباط میان آنچه آموخته‌ایم ساده نیست و می‌تواند زمان زیادی را هدر دهد. بهتر است با شرکت در یک دوره آموزشی از دانش و تجربه افرادی که پیش از ما این مسیر را طی کردند بهره بگیریم. شرکت در یک دوره جامع و تکمیل دانش معمولا 2 تا 4 ماه زمان نیاز دارد. راه‌اندازی یک سایت شخصی (موضوع‌ش مهم نیست) هزینه زیادی ندارد ولی فضای مناسبی برای کسب تجربه و پیاده‌سازی آموزش است. پیشنهاد می‌کنیم 2 تا 6 ماه زمان برای این مرحله صرف کنیم و در کنار یادگیری مداوم هر چه آموختید را اجرا کنیم. به عنوان مثال تصور کنید که فردی به دنبال خرید گوشی سامسونگ اس 23 باشد، اولین اقدام او احتمالا جستجوی همین عبارت در گوگل است.

این ابزار به شما امکان می‌دهد استراتژی کلمات کلیدی رقبا را نیز بررسی کنید. کافی است آدرس وب‌سایت رقیب را وارد کنید تا ببینید برای چه کلمات کلیدی رتبه گرفته‌اند. این کار به شما کمک می‌کند کلماتی که از قلم افتاده‌اند را شناسایی کرده و لیستی از کلمات کلیدی جدید و ارزشمند برای هدف‌گذاری بسازید. اطلاعاتی که این ابزار ارائه می‌دهد شامل حجم جستجوی ماهانه، میزان رقابت و پیشنهاد قیمت برای هر کلیک (CPC) است. این داده‌ها به شما کمک می‌کنند تا کلمات کلیدی مناسب‌تری برای محتوای خود انتخاب کرده و حتی استراتژی تبلیغاتی موثرتری تدوین کنید. زیرا فردی که تولید محتوا انجام می‌دهد باید همواره در حال بررسی ایده های جدید و پیاده سازی آنها در پیج اینستاگرام باشد.

تا بدین جا مطالب مرتبط به کلیت محتوا و نکات تولید محتوای متنی بیان گردید. اگر دوست دارید از نوشتن کسب درآمد کنید این دوره مخصوص شماست. بدون محدودیت زمان و مکان و بدون نیاز به سرمایه اولیه می‌توانید با شغل تولید محتوا درآمد‌زایی کنید. در سال 2018 به دلیل بیشتر شدن کاربران موبایلی نسبت به دسکتاپ گوگل تصمیم گرفت نسخه موبایلی سایت ها را ملاک خزش و رتبه بندی قرار دهد. این یعنی دیگر گوگل سایت ما را مثل یک کاربر موبایلی میبیند و بررسی میکند، پس اگر سایت ما در موبایل بهینه نباشد نه تنها روی موبایل بلکه روی دسکتاپ هم نمی توانیم رتبه خوبی بگیریم. موتورهای جستجوگر با توجه به حجم زیاد سایت ها و محدودیت هایی (مالی و ...) جهت خزش تمام صفحات وب برای هر سایت محدودیتی را جهت کرلینگ در نظر گرفته اند که به آن بودجه خرش می گوییم.

گفتیم که لینک سازی خارجی یکی از موثرترین روش‌ها در سئو آف پیج است که محبوبیت بالایی هم دارد ولی عدم آگاهی از اصول و استانداردهای آن می‌تواند موجب جریمه سایت و حذف از نتایج جستجو شود. اثرگذاری سوشال سیگنال فراتر از آگاهی بوده و در صورتیکه ما فعالیتی مستمر در جامعه‌ای از مخاطبین دست‌چین شده داشته باشیم می‌تواند به بهبود رتبه نیز کمک کند. سئو خارجی ( off-page SEO) به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که خارج از سایت خودمان انجام می‌دهیم ولی بر سئو سایت و جایگاه ما در نتایج جستجو تاثیرگذار هستند. سئو خارجی می‌تواند دایره گسترده‌ای از اقدامات را شامل شود ولی بیشتر با فرآیند لینک سازی و مدل‌هی مختلف آن شناخته می‌شود. گوگل ارزش زیادی برای محتوای کاربردی و دست اول قائل است ولی سایت‌های زیادی در اینترنت داریم که با ارائه چنین محتوایی همچنان جایگاه مناسبی در نتایج جستجو ندارند.

در پایان، یک چک لیست سئو نیز در اختیار شماست که حاوی لینک دروس است. در گذشته اگر خاطرتان باشد در روزنامه‌ها و مجلات کیوسکی که چاپی بودند و خریداری می‌کردیم مقالات تحلیلی زیادی یافت می‌شد. با توجه به تعداد زیاد محتوا در اینگونه سایت‌‌ها مهم است که نقشه سایت عالی داشته باشید تا صفحاتتان بهتر ایندکس شوند. اگر تعداد زیادی از محتواهای سایتتان زیر ۱۰۰۰ کلمه باشد احتمالا با مشکل ایندکس و محتوای نازک (Thin Content) مواجه می‌شود. با توجه به اینکه مقالات کیوردهای لانگ‌تیل معمولا کوتاه هستند، خیلی از افراد نمی‌توانند محتوای بیش از ۵۰۰ کلمه بنویسند.

یکی از جذاب‌ترین محتواها، ویدیوکلیپ ها هستند که می‌توانند در زمان کم اطلاعات قابل توجهی را در اختیار مخاطب قرار دهند. همچنین در ویدیو می‌توان به راحتی حس مورد نظر را با لحن و حالت صحبت کردن به مخاطب انتقال داد. همه روزه بلاگر ها و کسب و کارهای مختلف در اینستاگرام و یوتیوب در حال پخش انواع محتواهای ویدیویی آموزشی، سرگرم کننده، نقد و بررسی محصولات، اطلاع رسانی و … هستند. حتی با بهترین دوره تولید محتوا، اگر از پرسونای مخاطب خود آگاهی کافی نداشته باشید تیرتان به خطا می‌رود! شما ابتدا باید مخاطب هدف خود را به خوبی بشناسید و برای او بنویسید.

بازه‌ی درآمدی در حوزه ی تولید محتوای اینستاگرام بسیار وسیع است، چرا که پیج های مختلف با 10 هزار دنبال کننده تا پیج های میلیونی باهم تفاوت های بسیاری دارند. شما به عنوان یک کارشناس تولید محتوای تصویری و ویدیویی می‌توانید حقوقی وزارت کاری یا بسیار بالاتر دریافت کنید. درست مثل تولید محتوای سایت، برای فعالیت در یک پیج اینستاگرامی هم شما باید یک استراتژی محتوا تدوین کنید. در ابتدا باید کاربران هدف را تعیین کنید و سپس تعداد مشخصی پست و استوری یا IGTV در طول هفته منتشر کنید تا همیشه در دید کاربر بمانید. اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد محتواهایتان را در قالب عکس، ویدیو یا متن با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.

زیرعنوان‌ها متن را به بخش‌های کوچک‌تر و خواناتر تقسیم می‌کنند. بهتر است در بعضی از آن‌ها از کلمه کلیدی استفاده کنید، اما نه در همه. این کار کمک می‌کند هم متن جذاب‌تر شود و هم گوگل بهتر بفهمد صفحه درباره چیست. کلمات کلیدی بلند عباراتی هستند که از سه کلمه یا بیشتر تشکیل می‌شوند. هدف استفاده از این کلمات، جذب کاربرانی است که دقیقاً می‌دانند به‌دنبال چه چیزی هستند. این کلمات با وجود این‌که جستجوی کمتری دارند اما هدف جستجو را به‌وضوح مشخص می‌کنند.

در واقع با استانداردهای گوگل را نقض کرده‌ایم چرا که هر مدل پرداخت هزینه برای دریافت لینک را غیرطبیعی محسوب می‌کند. ولی اینکار به شکلی انجام شده که برای الگوریتم‌های گوگل قابل تشخیص نیست. هر کاری که خارج از سایت خود انجام میدهیم تا سایت در گوگل رتبه بگیرد را شامل میشود. آمدن به رتبه های صفحه اول و به خصوص رتبه یک گوگل باعث ورود افراد نیازمند به خدمات ما، به سایت ما میشود. قصد دارم همیشه تو این صفحه اطلاعات خودم در این زمینه رو تا جایی که میشه براتون به اشتراک بگذارم. اما تعدادی از الگوریتم‌ها و آپدیت‌های گوگل خیلی مهم و تاثیرگذار هستند و باید با نحوه کارکرد آن‌ها آشنا باشیم.

البته به خاطر محبوبیت وردپرس، ما یک آموزش رایگان سئو وردپرس نیز برای شما آماده کرده‌ایم که می‌توانید از آن استفاده کنید. در این بخش؛ مطالب آموزش سئو به زبان ساده که قابل اجرا، جامع و کاربردی که حاصل تجربیات خودمان و از دیگر منابع معتبر سئو است را برای شما آماده کرده‌ایم. مثلا در حوزه کشتی و فوتبال مجلات خوبی بودند که علاوه بر خبر؛ تحلیل‌های خوبی نیز می‌نوشتند. اما امروز متاسفانه؛ اکثر سایت‌‌های محتوایی؛ فقط اخبار را ترجمه می‌کنند و منتشر می‌کنند. منظور من از تجربه کاربری در این بخش چیزی فراتر از سرعت سایت و https است.

اگر مدیر کسب‌وکارهای اینترنتی هستید، مراجعه به سایت پابلیکا (publica.ir) و استفاده از خدمات سئوی آنها بهترین و آسان‌ترین راه ممکن است. چگالی کلمه کلیدی حدود 1 الی 2 درصد بوده و شما باید در تمام متن به‌صورت متعادل آن را تکرار کنید. مثلا شاید ما به شلوار لی میگوییم شلوار لی، ولی شاید شلوار جین در سطح کشور رایج تر باشه. پس حتما دقت کنید که عبارت کلیدی انتخابی تون حتما رایج و ترند باشه. همونطور که می دونید انواع محتوا شامل محتوای متنی، تصویری، ویدیویی و صوتی هست. هرکدوم از اینها هم به شاخه های مختلفی تقسیم میشن که به هرکدوم سر جای خودش می پردازیم.

سئو، به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجوگر است و یکی از مهم‌ترین مراحل آموزش تولید محتوای الکترونیکی نیز محسوب می‌شود. اگر شما با اصول سئو آشنا نباشید، نمی‌توانید محتوایی باب میل گوگل تولید کنید و در نتیجه ورودی خوبی نیز از جستجوها نصیب شما نخواهد شد. برای یک محتوای سئو شده، از عنوان‌ها گرفته تا بدنه محتوا و تصاویر همگی باید به بهترین شکل بهینه شوند. در فرآیند بهینه‌سازی محتواهای سایت برای موتور جستجو، تولید محتوای باکیفیت و مرتبط اهمیت ویژه‌ای دارد. محتوای تولید شده می‌تواند شامل متن، تصویر، ویدیو و سایر انواع محتوا باشد که به طور مستقیم با موضوعات مرتبط با کسب و کار شما در ارتباط است. بررسی مفاهیم سئو داخلی، سئو خارجی، تحقیق کلمات کلیدی، تولید و بهینه سازی محتوا، لینک سازی داخلی، لینک سازی خارجی و سئو تکنیکال.

تحلیل همان چیزی است که یک سئوکار حرفه ای را از یک سئوکار مبتدی یا متوسط متمایز می کند. ما به عنوان افرادی که در حال یادگیری اصولی و حرفه ای سئو هستیم باید یاد بگیریم اطلاعات دریافتی را تحلیل نماییم، سپس وارد مرحله اجرا شویم. نحوه بهینه سازی سایت برای الگوریتم کبوتر بحث مفصلی است و به همین دلیل پیشنهاد می شود صفحه اختصاصی آن مشاهده شود. رنک برین بر پایه هوش مصنوعی بنا شده است و هدف آن تشخیص مفهوم عبارت جستجو شده توسط کاربر و نمایش بهترین نتیجه به آنها می باشد. خیر خیلی مسائل دخیل است و رفتار کاربران در آن صفحه شدیدا حائز اهمیت است.

لطفا توجه داشته باشید نوع آدرس‌دهی بالا یک حالت عمومی بهینه است اما پیکربندی آدرس‌های وب‌سایت خیلی حرفه‌ای تر از این می‌توانند پیکربندی شوند. اما در ادامه من یک سیستم استاندارد URL به شما می‌گویم که روی ۹۰٪ از سایت‌ها می‌توان پیاده‌سازی کرد تا سایت از لحاض پیکربندی آدرس‌ صفحات مشکلی نداشته باشد. پس با توجه به نتایج؛ هدف جستجو را تشخیص داده و به لندینگ‌پیج مناسب اختصاص دهید. بعد از ماه‌ها تحقیق و کدنویسی موفق شدیم در آکادمی سئو سفینه ابزار سئو کبوتر را برای این کار طراحی کنیم و بعد از آن امکانات دیگری نیز به ابزار سئو کبوتر اضافه کردیم. یکی از دلایلی که به این کلمات کلیدی بذر گفته می‌شود این است که مانند یک بذر رشد می‌کنند و شاخ و برگ می‌گیرند.

گام دوم ما در ساختارسازی سایت استفاده صحیح از لینک‌های ساختاری است. همچنین می‌تواند بعد از انتشار صفحه روی دکمه منتشر شد کلیک کند تا برای شما ایمیل ارسال شود و در همین بخش می‌توانید با نویسندگان سایت خود تعامل داشته باشید. کافی است وارد بخش خوشه شوید و خوشه‌هایی که به صورت اتوماتیک ساخته شده‌اند را مشاهده نمایید. گام اول این است که خروجی‌های اکسلی که از کیوردپلنر و ابزارهای دیگر گرفتیم را وارد ابزار سئو کبوتر کنیم. برای توسعه کلیدواژه‌ها با کیورد پلنر؛ مراحل زیر را پیش می‌رویم. مثلا اگر سایت شما در حوزه فروش عطر و ادکلن است؛ کلمات بذر شما عطر و ادکلن می‌شوند.

به دلیل عدم دسترسی به اکانت های این سایت از آموزش آن صرف نظر می کنیم. الگوریتم MUM مفهوم جدید به محتوا و نحوه پاسخ به کاربران می دهد به شکلی که کاربران در سریعترین زمان ممکن و به بهترین شکل نیاز خود را رفع نمایند. ماه عسل درک درست از عبارت جستجو شده پاسخ های کوتاهی است که گوگل از طریق گراف دانش خود در قالب یک باکس به کاربران نمایش می دهد که همه اینها در راستای رضایت کاربر می باشد. در آینده سعی می کنیم الگوریتم های سایر موتورهای جستجو هم مورد بررسی قرار دهیم. در این بخش به بیان و شرح مختصر مهمترین الگوریتم های گوگل می پردازیم، برای مشاهده و مطالعه جامع به صفحه آموزش الگوریتم های گوگل مراجعه کنید.

گوگل هم بر اساس الگوریتم های خود سعی می کند بهترین نتیجه (صفحات سایت ها و البته گاها خود جواب) را با توجه به عبارت جستجو شده ما، نمایش دهد تا نیاز ما را رفع نماید. در این صفحه شما به صورت رایگان سئو را یاد می گیرید، به شما این اطمینان را می دهم که مواردی را اینجا به صورت رایگان آموزش می بینید که در بسیاری از دوره های آموزشی مطرح نمی شود. اما توجه کنید که هیچ آموزش صفر تا صد سئو ای را چه به صورت رایگان و چه پولی نمی توانید پیدا کنید، سئو یک مسیر بی پایان است که باید همیشه خود را در این مسیر آپدیت و به روز نگه دارید. پیشنهاد می‌کنیم که طی 3 ماه اول به منابع رایگان شامل کتاب، مقاله و ویدیو مراجعه کنید و پس از آن به مدت 3 ماه روی آموزش حرفه‌ای و شرکت در دوره تمرکز کنید. از اینجا به بعد انجام یک پروژه واقعی و مطالعه متناسب با نیاز بهترین روش یادگیری است.

یعنی مثل سبک نوشتن مقاله های علمی نیست؛ باید خیلی دقت کنید که طبق دلخواه گوگل و البته کاربر بنویسید. اما خب این طبیعیه که همه ما عالم دهر نیستیم و ممکنه خیلی چیزا رو بلد نباشیم؛ ولی دلمون بخواد در موردش محتوا تولید کنیم. فرض کنید شما کارشناس تولید محتوا هستید و قراره در مورد یک مدل پرینتر خاص محتوا تولید کنید؛ ولی در مورد اون پرینتر هیچ اطلاعاتی ندارید. دومین نکته ای که باید در نظر بگیرید میزان رقابت و سختی اون کلمه ست. یک قاعده کلی بهتون میگه که هرچقدر یک عبارت کلیدی کوتاه تر باشه رقابت توی اون عبارت سخت تره.

هیچ وقت (حتی اگر مطمئن هستید هدف جستجوی یک کلمه کلیدی را می‌دانید) این مرحله را فاکتور نگیرید. با استفاده از ابزار کبوتر به راحتی و به سرعت می‌توانید این کار را انجام دهید. بردکرامب یکی از روش‌های مناسب لینک‌سازی داخلی است که اگر صحیح استفاده شود؛ ساختار سایت را برای گوگل و کاربران به صورت کامل مشخص می‌کند. علاوه بر گوگل؛‌ ساختار بهینه سایت به کاربران سایتتان نیز کمک می‌کند اراتباط بهتری با سایتتان برقرار کنند. گام اول در تحقیق کلمات کلیدی یافتن ایده‌های اصلی است که قرار است از دل آن‌ها هزاران کلمات کلیدی در بیاید و برای شما جذب ترافیک کنند. اما تعدادی از الگوریتم‌ها گوگل بسیار مهم هستند و فاش شدن آن ها به کیفیت نتایج جستجو هم کمک می‌کند که در ادامه آن‌ها را نام می‌برم و توضیح کوتاهی از هر کدام می دهم.

این تکنیک به وب‌مسترها امکان می‌دهد تا داده‌های ساختاریافته‌ای را به صفحات وب خود اضافه کنند، که این امر به نوبه خود به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای صفحه را بهتر تفسیر و درک کنند. سئو تکنیکال به ربات‌ها و الگوریتم‌های گوگل کمک می‌کند تا به طور مداوم و بهینه سایت را خزش و بررسی کنند. کلمه کلیدی در تولید محتوا بسیار مهم است؛ این کلمات به موتورهای جستجو کمک می‌کنند بفهمند موضوع صفحه چیست. شما باید بفهمید کاربران با چه کلماتی دنبال محتوای شما می‌گردند و همان‌ها را در متن استفاده کنید تا صفحه شما در گوگل نمایش داده شود. اولین نکته درباره تولید محتوای متنی انتخاب کلمه کلیدی یا همون مفهوم کلیدیه. مرحله اول سئو سایت بیشتر حول محور بازاریابی محتوایی می‌چرخد.

درون این رل یک آدرس قرار می‌گیرد که در حالت نرمال؛ آدرس خود صفحه است. حالا بیایید ببینیم چگونه باید سایت را از لحاظ تکنیکال بهینه کنیم. چنانچه در شناخت تگ‌های بالا مشکل دارید لطفا فصل سئو تکنیکال را به صورت کامل مطالعه نمایید. پس قبل از هر چیز باید نکات مهم زبان html, CSS و JS که در سئو موثر هستند را بدانید. ابتدا باید یک فروم یا تالار گفتگوی تخصصی در حوزه خود یا نزدیک به حوزه‌تان را پیدا کنید سپس مقاله خود را در آن‌جا معرفی کنید.

پس می‌توانیم از صفحه اصلی سایت؛ صفحات مهم سایت را تقویت کنیم. ساختارسازی سایت باعث می شود ربات‌های گوگل راحت‌تر صفحات سایتتان را پیدا کنند، خزش کنند و ایندکس کنند. تقویم محتوای اولیه سایت؛ بر اساس اولویت ساخت صفحات درست می‌شود. در این مرحله است که مشخص می‌کنیم استراتژی ما برای شروع کار چیست و چطور قرار است از شروع تا ادامه کار ترافیک را جذب کنیم. خوشه‌سازی یا گروه‌بندی به ما کمک می‌کند؛ کلمات مرتبط به یکدیگر را در یک گروه قرار دهیم و یک استراتژی برای رتبه‌گیری در آن گروه از کلمات تدوین کنیم.

البته راهکارهایی برای معناگرایی وجود دارد که تا حدی اثبات شده هستند و در ادامه به آن‌ها می‌پردازم. البته ۸ نقطه‌ای که در بالا به آن اشاره کردم؛ حداقل فضاهای مهم از نظر گوگل است. شما در هر بخش از مقاله که نیاز بود از کلمه کلیدی استفاده کنید. برای افزایش CTR صفحه در نتایج جستجو؛ سعی کنید ۲ بار از کلمه کلیدی استفاده کنید. بعد از اینکه هدف جستجوی یک کلمه کلیدی را شناختید؛ حالا وقت آن است که پاسخ پرسش کاربر را بدهید. برای یافتن هدف جستجوی کاربر؛ راحت‌ترین کار این است که صفحه اول گوگل را بررسی کنید.

لینک‌بیلدینگ با شبکه‌های اجتماعی بدیهی‌ترین و راحت‌ترین کاری است که می‌توانید برای لینک‌بیلدینگ انجام دهید. با استفاده از سرچ گوگل می‌توانید هر کدام از موارد بالا را پیدا کنید. با جستجوهایی مثل این می‌توانید افراد را پیدا کنید و باید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و درخواست خود را مطرح کنید. مثلا در مورد کیس‌استادی مثالی که زدم کم کردن ۳ کیلو وزن در طول ا ماه بود. اما افراد زیادی وجود دارند که همین نتیجه هم برایشان جذاب است. در کیس‌استادی‌ها شما نیاز دارید که مرحله رسیدن به یک نتیجه را به صورت گام به گام توضیح دهید.

مفید بودن محتوا و سرگرم کردن مخاطب از آن دسته ویژگی‌هایی هستند که محتوای شما باید داشته باشند. همچنین در نظر داشته باشید که لحن محتوا، علائم نگارشی، دادن اطلاعات کامل به کاربر و نداشتن غلط املایی تاثیر بسیار زیادی در ارتقای رتبه سایت دارند. حالا که در مورد قسمت بالایی محتوامون صحبت کردیم و فهمیدیم که چطور باید بالای محتوامون رو بهینه سازی کنیم؛ باید بدونیم که محتوای خودمون و بدنه اون رو چطور سئو کنیم. نوشتن یک محتوای بهینه شده یک سری پیش نیازها داره که باید اونها رو رعایت کنیم تا در نهایت بتونیم کاربر رو توی صفحه نگه داریم و مجابش کنیم که کل محتوامون رو بخونه. چندتا تکنیک برای این کار وجود داره که در ادامه به اونها اشاره می کنم. چندتا نکته در مورد توضیحات متا وجود داره؛ اولین نکته اینکه اصلا توضیحات متا یا همون متا دسکریپشن چیه؟ متا دسکریپشن اون توضیحاتیه که گوگل توی نتایج به کاربر نشون میده؛ مثل تصویر زیر.

ضمن اینکه در هنگام دریافت پروژه نکات مهم (وضعیت قبلی) را یادداشت کنید و سپس بعد از مدت زمان توافقی؛ KPIها را بررسی کنید. مثلا اینکه شما زحمت زیادی بکشید و روی کلیدواژه “گلدان” در گوگل رتبه بگیرید؛ ارزش زیادی ندارد؛ مادامی که نرخ تبدیل مناسبی از این کیورد داشته باشید. نرخ تبدیل در سئو؛ درصدی از افرادی است که از طریق سئو وارد وب‌سایت شده‌اند و تبدیل به خریدار یا عضو سایت شده‌اند. هر چقدر یک صفحه این ۳ عامل را بهتر پاس کند، شانس بیشتری برای قرار گرفتن در جایگاه اول گوگل دارد. در ادامه آموزش؛ به صورت کامل نحوه برتری در این ۳ عامل را متوجه خواهید شد.

این نکته را تقریباً همه پذیرفته‌اند که بزرگترین و ارزان‌ترین و معتبرترین مسیر ورود به یک سایت موتورهای جستجو هستند. معمولاً با توسعه و هوشمندتر شدن الگوریتم‌ها، این روش‌ها هم کارایی خود را از دست می‌دهند و فضا برای سئوکارهای کلاه سیاه، تنگ‌تر می‌شود. بلکه نوعی نگرش به محیط وب و تولید محتوا و شکلی متفاوت از حضور در فضای آنلاین است. اما باید به خاطر داشته باشیم که توجه به اصول سئو اگر به شیوه‌ای علمی و دقیق و تخصصی انجام شود، اتفاقاً راهکاری زمان‌بر، دشوار و گران‌قیمت است. مردم جهان روزانه بین ۶ تا ۷ میلیارد بار از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند (منبع). اگر چه به نظر نمی‌رسد تاکید بر اهمیت SEO چندان ضروری باشد،‌ اما بد نیست مروری به برخی آمارهای منتشر شده درباره موتورهای جستجو داشته باشیم‌.

ولی زمانیکه تاثیر آن را در رشد و رونق کسب و کار خود مشاهده می‌کنید متوجه خواهید شد که ارزش این همه انرژی و هزینه را داشته است. در شروع آموزش و به ویژه با استفاده از منابع رایگان شما با انبوهی از مفاهیم و نکات تخصصی روبرو می‌شوید که موجب سردرگمی و دلسردی از یادگیری می‌شود. شناخت انواع کلمات کلیدی اهمیت بسیار زیادی در بهبود جایگاه سایت شما در میان سایر رقبا دارند. به همین دلیل هم باید برای تمام محتواهای سایت خود، از محتواهای وبلاگ گرفته تا محصول نویسی، از این کلمات کلیدی استفاده کنید. شما باید در محتواهای خود به شکل کاملاً درست و کاربردی از کلید واژه استفاده کنید تا بتوانید جایگاه سایت خود را نسبت به سایر رقبا در گوگل ارتقا دهید. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل به آموزش رایگان سئو وردپرس بپردازیم.

در ادامه بهترین منابع برای یادگیری بازاریابی محتوا و استانداردهای سئو در تولید محتوا را به شما معرفی می‌کنیم. سایت‌هایی که بر یک موضوع خاص تمرکز دارند شانس بیشتری برای کسب رتبه برتر در گوگل دارند. اگر تنوع مفاهیم و محصولات در سایت ما بسیار زیاد بوده و با موضوع اصلی کسب و کار فاصله داشته باشد در رقابت با سایت‌های تخصصی بازنده خواهیم شد. مثلا در یک فروشگاه کفش بهتر است مقالاتی با موضوع عطر و ادکلن منتشر نکنیم. ساختار سایت و ماهیت هر صفحه را باید طوری انتخاب کنیم که با هدف کاربر از جستجو یکسان باشد در غیراینصورت شانس کمی برای کسب جایگاه داریم. مثلا اگر به کسی که “خرید کفش نایک” را جستجو کرده یک مقاله را پیشنهاد کنیم بعید است که جایگاه خوبی در گوگل بگیریم.

برخلاف ChatGPT که برای دسترسی به نسخه‌های پیشرفته نیاز به اشتراک دارد، دیپ سیک به‌صورت آزاد و بدون محدودیت خاصی در اختیار کاربران است. در برخی مواقع که سرورهای این هوش مصنوعی چینی شلوغ می‌شوند، کاربران از کندی یا قطع شدن دسترسی شکایت کرده‌اند. در نگاه اول، دیپ سیک و ChatGPT هر دو درک بالایی از متن دارند، اما تفاوت زمانی آشکار می‌شود که صحبت از زبان‌های غیرا انگلیسی شود. برخلاف بسیاری از مدل‌های غربی که در پردازش زبان فارسی ضعف دارند، دیپ سیک با پشتیبانی بومی از زبان فارسی توانسته پاسخ‌هایی دقیق‌تر ارائه دهد. برخی کاربران گزارش داده‌اند که در پرسش‌های پیچیده، دیپ سیک کمتر از ChatGPT دچار اشتباه‌های مفهومی می‌شود. نکته دیگر اینکه برخلاف مدل‌های آمریکایی که یا پولی هستند، یا محدودیت دسترسی دارند، دیپ سیک کاملاً رایگان عرضه شده و بدون نیاز به VPN در دسترس کاربران ایرانی است.

نقشه سایت را می‌توانید با استفاده از افزونه یواست یا رنک‌مث یا ابزارهای آنلاین sitemap generator بسازید. مثلا اگر یک فرم ثبت نام دارید که مخصوص تعداد خاصی از کاربران است و عمومی نیست؛ نیازی نیست در نقشه سایت ثبت شده باشد. زبان برنامه‌نویسی بک‌اند (backend) سایتتان هر چه که باشد (Python ,C#  ,PHP ,Java Ruby ,Golang) مهم نیست! برای ربات‌های گوگل فرانت‌اند (frontend) صفحات سایتتان که خروجی HTML دارند مهم است. اگر سئو تکنیکال را استانداردسازی سایت با معیارهای گوگل بدانیم؛ می‌توانیم بگوییم تمام سئو؛ سئو تکنیکال است.

نوشتن برای موتورهای جستجو به معنای تنظیم متن‌های بی‌معنی، تزریق بی‌خاصیت کلمات کلیدی در متن‌ها، ارائه‌ی لینک‌های بدون کاربرد، وادار کردن کاربران به کلیک و کارهایی از این دست بود. کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که می‌توان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیب‌های اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن می‌سازند و به‌کار می‌برند. شما می‌توانید هر ویدیویی که می‌سازید و ضبط می‌کنید را در یوتیوب آپلود کنید، اما تولید محتوای ویدیویی باکیفیت و مناسب در یوتیوب نیازمند آموزش است. شما با رعایت اصول دقیق تولید محتوای ویدیویی می‌توانید ویدیوکلیپ های باکیفیت تولید کرده و مخاطبین فراوانی را جذب کنید.

محتوا نویسی برای آن دسته از افراد شغل خوبی است که، تمایل دارند به صورتی فردی و در تنهایی خود ایده هایشان را در یک قالب (کاغذی یا الکترونیکی) در اختیار دیگران قرار دهند. البته علاقه تنها شرط لازم برای شروع نیست، باید اطلاعات خود را همیشه به‌روز نگه‌دارید و یک سبک ساده و روان برای نوشتن انتخاب کنید. من شخصا این شغل را از هر جنبه‌ای دوست دارم و شغل رویایی من است. همیشه یک گوشه دنج پیدا می‌کنم و شروع به نوشتن می‌کنم و یک موسیقی ملایم در پس زمینه دسکتاپ همراهیم می‌کند. اچرفس هم پکیج کاملی از امکانات لازم برای سئو را ارائه کرده است که در بین آنها ابزار ردیابی لینک هایش فوق العاده دقیق است.

محتوا این امکان را به کسب‌وکارها می‌دهد که داستان برند خود را روایت کرده و ارزش‌ها و تفاوت‌های خود را با رقبا به نمایش بگذارند. با آموزش رایگان تولید محتوا می‌توانید یاد بگیرید چگونه محتوایی خلق کنید که هویت برند شما را تقویت کند و ارزش‌های شما را به نمایش بگذارد. یکی از مهمترین بخش‌های آموزش رایگان تولید محتوا، یادگیری نگارش محتوای اصیل و مرتبط با کلمات کلیدی، برای بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو است. در ادامه آموزش رایگان سئو سایت پس از سئو داخلی، به مراحل سئوی فنی یا تکنیکال می‌پردازیم. سئو تکنیکال به جنبه‌های فنی وب‌سایت اشاره دارد که بر روی تجربه کاربر و قابلیت خزیدن و ایندکس‌شدن توسط موتورهای جستجو تاثیر می‌گذارد. این جنبه‌ها شامل بهبود سرعت بارگذاری صفحات، پاسخگویی موبایل، ساختار داده‌های نشانه‌گذاری شده، امنیت وب‌سایت و غیره است.

روش کار به این صورت است که آدرس صفحات سایت رقبایتان را در ابزارهای بک‌لینک چکر مانند seoreviewtools.com وارد می‌کنید و بررسی می‌کنید آن‌ها از چه سایت‌هایی بک‌لینک رایگان گرفته‌اند. مهم‌ترین مباحث سئو تکنیکال مربوط به بهینه‌سازی سایت برای خزش و ایندکس گوگل است. در بهینه‌سازی مقاله؛ صفحه را باید طوری بهینه کنیم تا گوگل متوجه شود این صفحه برای کدام کلمه کلیدی بهینه شده است. در ادامه به شما توضیح می‌دهم چگونه با تولید محتوای مناسب سئو و مارکتینگ سایتتان را متحول کنید. بنابراین باید برای تولید محتوا استراتژی محتوایی عالی داشته باشیم. مثلا در یک سایت فروشگاهی؛ احتمالا مهم‌ترین صفحات؛ صفحات دسته‌بندی هستند.

این پروتکل اطلاعات را به صورت رمزگذاری شده انتقال می‌دهد، این بدان معناست که هرگونه اطلاعاتی که بین کاربر و وب‌سایت رد و بدل می‌شود، از دسترسی‌های غیرمجاز محافظت می‌شود. SSL، که مخفف Secure Sockets Layer است، یک پروتکل امنیتی است که برای حفاظت از اطلاعات ارسالی بین وب‌سایت و مرورگر کاربر به کار می‌رود. این پروتکل با رمزگذاری اطلاعات، از داده‌های حساس مانند اطلاعات کارت اعتباری و اطلاعات شخصی محافظت می‌کند. در اولین گام از آموزش رایگان سئو، باید بدانیم که چرا این تخصص مهم است. امیدوارم از این مجموعه آموزش سئو حرفه ای که به صورت رایگان، صفر تا صد و کامل ارائه شد، لذت برده باشید. یک دوره رایگان و گام به گام که با آن می‌توانید تکنیک‌‌های سئو را به صورت رایگان و کامل بیاموزید.

باید اشتباهات مهلک و خطرناک، فرصت‌ ها، تکنیک‌ ها را بدانید تا در مسیر رشد و یادگیری تولید محتوای متنی هزینه بسیار زیادی نکنیم و با پرداخت بهای مناسب و مقعولی به نتیجه‌ دلخواهمان برسیم. ریچ اسنیپت از داده های نشانه گذاری (اسکیما)  استفاده می کند تا موتورهای جستجوگر صفحات سایت را راحت تر درک کرده و جواب بهتری به کاربر بدهد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به بخش اسکیما دوره آموزشی مراجعه کنید. قبل تر ها شعار محتوا پادشاه است در بین سئوکاران خیلی باب بود، اما با گذشت زمان همه متوجه شدیم که محتوا به تنهایی نه تنها پادشاه نیست بلکه خواجه دربار هم نیست. برای آشنایی با هریک از این ابزارها و مقایسه نقاط ضعف و قوت آنها پیشنهاد می‌کنیم مقاله ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی را مطالعه کنید.

پس از برنامه نویس سایتتان بخواهید در صورت امکان به صورت جیسون پیاده‌سازی اسکیما را انجام دهد. چنانچه توانستید برنامه‌نویسی پیدا کنید که روی مباحث اسکیما هم مسلط باشد؛ می‌توانید پروژه را به او بدهید. اما چنانچه برنامه‌نویسی دارید که کارش خوب است اما روی اسکیما مسلط نیست می‌توانید دوره اسکیمای سفینه را تهیه کنید و به او بدهید تا اسکیمای سایتتان را کد نویسی کند. اسکیما مارک‌آپ بخشی از سیستم معنایی گوگل است و گوگل به آن علاقه دارد. برای کنونیکال‌سازی صفحات کافی است یک رل کنونیکال در تک تک صفحات سایتتان قرار داشته باشد. بعد از اینکه نقشه سایتتان را با فرمت XML ساختید آن را در ابزار سرچ کنسول بارگذاری کنید.

یکی از پادشاهان بی‌بدیل در دنیای ارائه دوره‌های آنلاین، یودمی است. برای یافتن آن‌ها، به سایت یودمی بروید و دوره‌های رایگان را انتخاب کنید. یکی از دوره‌هایی که ما آن را دوست داریم، دوره اصول سئو با گرگ گیفورد است. رند دیگر برای ماز کار نمی‌کند، اما تحلیل‌های دقیق او درباره روندهای سئو همچنان ارزش توجه دارد و باید بخشی از لیست منابع سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شما باشد. Search Engine Journal یک جایگزین کاربر محور برای Search Engine Roundtable است و گزارش‌های جامعی درباره جدیدترین به‌روزرسانی‌های گوگل و روندهای بازاریابی ارائه می‌دهد.

همین دو مورد ساده کلید موفقیت شما برای کسب رتبه برتر در جست‌وجوی گوگل است. آموزش سئو در آکادمی تابان از دوره های مقدماتی تا پیشرفته شروع می شود و با توجه به سطح شما مدت زمان این دوره ها متغیر است. شما می توانید برای مشاهده راه های ارتباطی با ما به صفحه تماس با ما سر بزنید. زمان لازم برای یادگیری سئو به دانش اولیه، تجربه و منابع شما بستگی دارد. اگر مبتدی هستید، ممکن است 3 ماه طول بکشد تا اصول سئو را فرا بگیرید، اما اگر تجربه دارید، زمان کمتری نیاز خواهید داشت.

این سایت‌ها به واسطه بازدید زیاد و اعتبار دامنه بالا شانس زیادی برای کسب جایگاه دارند. البته هدف تنها دیده شدن محتوا نیست بلکه به ما اجازه می‌دهند که 1 تا 3 لینک ارجاعی به سایت خود هم داشته باشیم. تبلیغات آنلاین برخلاف آنلاین، تاثیر مستقیم بر جستجوی نام برند ندارند ولی به شدت بر افزایش بازدید سایت و مهم شدن یک صفحه در آن موثر هستند. بارها تجربه کرده‌ایم که یک صفحه بعد از ورود بازدیدکنندگان زیاد از مجراهای تبلیغاتی به لندینگ مهمی در سایت تبدیل شده و حتی به عنوان یکی از Sitelinks های اصلی در گوگل نمایش داده می‌شود. برای کسب و کارهایی که وابسته به یک موقعیت جغرافیایی هستند (مثلا رستوران، داروخانه، پاساژ و …) سئو محلی اهمیت بسیار بالایی دارد. با ثبت در نقشه گوگل، درج تصاویر جذاب و کسب دیدگاه مثبت از مشتریان می‌توانیم شانس نمایش در نقشه گوگل و صفحه نتایج جستجو را افزایش دهیم.


اینجا کلیک کنید