خلاقانه بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی وایرال چیست؟ + راهنمای ساخت محتوای ویروسی نوین

بازاریابی ویروسی نیازمند خلاقیت، شناخت دقیق از مخاطب و برنامه‌ریزی موثر است. با اجتناب از اشتباهات رایج و استفاده از تکنیک‌های ارائه شده، می‌توانید از این استراتژی به عنوان یک ابزار قدرتمند برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید. شناسایی علایق، نیازها و رفتار مخاطبان هدف به شما کمک می‌کند تا محتوایی متناسب با آن‌ها طراحی کنید. امیدوارم مثال‌هایی که بررسی کردیم، الهام‌بخش‌ت باشن تا کمپین ویروسی بعدی‌ت رو بسازی که همه درباره‌ش صحبت کنن. در نهایت، همه چیز به ایجاد محتوای منحصر به فردی برمی‌گرده که با مخاطب هدف‌ت مرتبط باشه، در پلتفرم مناسب و در زمان مناسب منتشر بشه و واکنش احساسی قوی‌ای ایجاد کنه.

شانس بیشتری برای ویروسی شدن کمپین بازاریابیت داری اگه منحصر به فرد، نوآورانه و جذاب باشه. هدف شما اینه که مطمئن بشین بیننده‌ها چشماشون رو از صفحه بر ندارن تا وقتی که محتوای شما رو با شبکه‌های خودشون به اشتراک بذارن. اگه کمپین شما بتونه رسانه‌ها رو هم درگیر کنه، این برای جلب توجه و تبلیغات هم بهتره. بیشتر برنامه های بازاریابی ویروسی برای جلب توجه ، محصولات یا خدمات ارزشمندی را به صورت رایگان ارائه می دهند. این گمانه زنی ها باعث شد IHOP بیش از 113 میلیون دلار درآمد از رسانه اجتماعی کسب کند و فروش همبرگر آنها را افزایش دهد. به طور کلی ، در حالی که این کمپین در آن زمان کمی بحث برانگیز بود (برخی از کاربران احساس کردند بیش از حد تبلیغ شده است) ، موفقیت این کمپین را نمی توان انکار کرد.

محتوای تکراری و قابل پیش‌بینی معمولاً توجه چندانی جلب نمی‌کند و به سرعت فراموش می‌شود. به عنوان مثال، اگر محصولی را تبلیغ می‌کنید، سعی کنید آن را به شکلی نمایش دهید که تاکنون دیده نشده است. محتوای غیرمعمول و خلاقانه می‌تواند باعث جلب توجه مخاطبان و افزایش احتمال اشتراک‌گذاری شود. این روش مانند یک ویروس در میان مخاطبان گسترش می‌یابد و قدرت آن در سرعت انتشار و توانایی درگیری مخاطبان نهفته است. در این مقاله به تعریف بازاریابی ویروسی، نحوه عملکرد آن، مثال‌های موفق، تکنیک‌های کلیدی و چگونگی طراحی کمپین‌های ویروسی می‌پردازیم.

این یک اسلایدشو سالانه است که به کاربران آهنگ‌ها، هنرمندان و پادکست‌های پرشنیده‌شون در سال رو نشون می‌ده. استراتژی اونقدر موفق بود که پی‌پال در سال اول ده‌ها میلیون دلار برای پاداش‌های ثبت‌نام و ارجاع خرج کرد. این استراتژی یه نمونه عالی از چگونگی مدیریت صحیح برنامه‌های ارجاع برای تسریع رشد و درآمده. اگر بدانند کسی قبلاً این کار را انجام داده است ، افراد خود را به زحمت نمی اندازند. (ویلسون ، 2012) این بدان معناست که هر وقت چیزی را ببخشید ، چیزی را می فروشید.

حتی می توان با تکنیک های تولید محتوا، محتوایی کاربردی و مفید برای مخاطبان و کاربران ایجاد کرد. این موضوع، آدم ها را به صحبت کردن در مورد شما و اشتراک محتوای تان ترغیب می کند. بازاریابی ویروسی چیست؟ بازاریاب ها و تیم های مارکتینگ به دنبال راهی هستند تا خدمات، محصولات یا برند یک کسب و کار بیشتر دیده شود. این دغدغه، موجب شکل گیری سبک خاصی از بازاریابی به نام «بازاریابی ویروسی» شد. به همین خاطر اولین مرحله از آن، شناسایی جمعیت هدف یا تحقیقات بازار است، یعنی کسانی که مشتریان بالقوه محصول هستند و می‌بایست در مورد جذابیت‌ها و مزایای محصول آگاه شوند. همین امر بازاریابان ویروسی را ملزم می‌کند داده‌های جمعیتی را مورد بررسی قرار دهند و به تجزیه و تحلیل آن بپردازند.

در این روش، اهمیت بسیاری به ارتباطات اجتماعی و شبکه های اجتماعی داده می شود، به طوری که افراد بتوانند به طور سریع و آسان، محتوا را به دیگران ارسال کنند. پس از اینکه مخاطبان هدف فیلم شناسایی شدند، عوامل بازاریابی فیلم شروع به ایجاد محتوایی نمودند که احتمال می‌دادند این افراد آن را دوست داشته باشند. یعنی یک وب‌سایت با داستان‌های خبری جعلی که ترس و رمز آلود بودن داستان این فیلم سینمایی را برجسته می‌کرد. و همانطور که بازاریابان این فیلم پیش بینی کرده بودند، محتوای ایجاد شده افراد را تشویق کرد تا به دنبال اطلاعات داستان مورد نظر بروند و حتی دوستان خود را در این جستجو همراه نمایند. در واقع، این کمپین نیز همانند سایر کمپین‌های ویروسی موفق، به همراه تمایل و علاقه افراد به محصول، رشد پیدا کرد. برندهایی که از این ابزار هوشمندانه استفاده کنند، می‌توانند در دنیای رقابتی امروز جایگاه برجسته‌ ای به دست آورند و ارتباطی قوی‌تر و طولانی‌ تر با مخاطبان خود ایجاد کنند.

بازاریابی سنتی به معنای ارتقا محصول یا خدمات شما ، ارائه بینش میزان خوب بودن ، کمک به شما و احتمالاً استفاده از ستاره های فیلم یا سوپرمدل ها است. بگذارید در اینجا مثالی بزنیم ، تبلیغات پیش بینی نشده یکی از موثرترین تبلیغات ویروسی است. نقش مهم در ویروسی کردن یک ویدیو این است که هر چقدر ویدیوی شما تکان دهنده ، به یاد ماندنی یا خنده دار باشد احتمال ویروسی شدن آن بیشتر است. در نتیجه ، مردم نه تنها ویدیوی شما را از سیستم عامل اشتراک ویدیو مشاهده می کنند بلکه فیلم شما را از وب سایت های مختلف نیز تماشا می کنند. من دلم می‌خواد تا آخر عمرم یه گوشه تنهایی بشینم؛ بخونم؛ یاد بگیرم و بنویسم و بنویسم و بنویسم و... البته در انتخاب فرد مشهور باید بسیار دقیق بود و نباید فردی را انتخاب کرد که ارتباطی بین او و برند شما وجود ندارد.

انسان‌ها به طور طبیعی به محتوایی که احساسات آن‌ها را برانگیزد، پاسخ بیشتری نشان می‌دهند. آیا می‌خواهید مخاطبان شما بخندند؟ آیا می‌خواهید آن‌ها احساس غرور یا انگیزه کنند؟ بر اساس این تحلیل، می‌توانید محتوای خود را طراحی کنید. به یاد داشته باشید که محتوای احساسی معمولاً ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب دارد و شانس بیشتری برای اشتراک‌گذاری ایجاد می‌کند. مهم‌ترین گام در هر نوع بازاریابی، شناخت مخاطبان هدف و نیازهای آن‌هاست. در بازاریابی ویروسی، این شناخت باید دقیق و عمیق باشد تا بتوان محتوایی تولید کرد که به سرعت توجه آن‌ها را جلب کند.

البته نه هر احساسی، بلکه احساساتی را برانگیخته کنیم که به انجام عملی مشخص و اشتراک‌گذاری پیام ما منجر شود. غیر از این است؟ پس باید به فکر محرک‌هایی باشید که به مردم یادآوری کنید دربارهٔ شما حرف بزنند. به زبان ساده‌تر، شما نباید فقط به فکر طراحی یک پیام خارق‌العاده و خاص باشید، بلکه باید ببینید چه چیزی باعث می‌شود مخاطب در آینده، شما را دوباره به یاد بیاورد. هر کسب‌وکاری تلاش می‌کند از طریق راه‌های مختلف، مشتریان را از دست رقبا برباید. هر چقدر پیام بازاریابی با سرعت بیشتری انتشار پیدا کند، شدت ویروسی بودن آن بیشتر است.

موفقیت در بازاریابی ویروسی به خلاقیت و نوآوری در تولید محتوا وابسته است. این نوع بازاریابی برای همهٔ برندها موفقیت‌آمیز نخواهد بود و تا حدودی به شانس نیز بستگی دارد. کانون تبلیغاتی ایران نوین، اولین و بزرگ‌ترین کانون تبلیغاتی در ایران، با سال‌ها سابقه درخشان در تهیه و تدوین انواع تبلیغات ویروسی، به شما در رسیدن به این هدف بزرگ کمک می‌کند. قلاب یا هوک (Hook) در انواع محتوای بصری، ویدیویی، متنی و… استفاده می‌شود. برای جلب کردن نظر مخاطب به خواندن ادامه مقاله، تماشای ادامه ویدیو و… به قلاب یا هوک ویژه نیاز است. اولین قدم برای تولید محتوای ویروسی، انتخاب موضوعات جنجالی و ترند است.

شما باید برای بهره بردن از این روش بازاریابی، به خوبی بدانید که مزایا و معایب بازاریابی ویروسی چیست. در این بخش به این موارد خواهیم پرداخت تا دید بازتری نسبت به این روش پیدا کنید. محتوای ضعیف یا بی‌کیفیت نمی‌تواند اعتماد مخاطبان را جلب کند و احتمال اشتراک‌گذاری را کاهش می‌دهد. این کمپین با چاپ نام‌های مختلف بر روی بطری‌های کوکاکولا، مشتریان را به اشتراک‌گذاری این لحظات در شبکه‌های اجتماعی دعوت کرد. بهترین کاری که می‌تونی بکنی اینه که نگاهی به برخی از موفق‌ترین کمپین‌های ویروسی گذشته بندازی تا ببینی چی کار می‌کنه. وقتی محتوای بازاریابی ویروسی ایجاد می‌کنی که منجر به واکنش احساسی قوی می‌شه، بیننده‌هات احتمال بیشتری داره که درگیر بشن.

این بستر برای انتشار یک پیام ارزشی توسط مردم باید بسیار متناسب باشد. در بازاریابی ویروسی نیز همچون دیگر روش های بازاریابی، به مدیر بازاریابی یا مشاوری خلاق و مجرب نیاز است تا بتوان بهترین عملکرد را در این نوع از بازاریابی بدست آورد. از این رو، حتما باید برای بازاریابی ویروسی از متخصصان بازاریابی کمک گرفت.ما در این مقاله قصد داریم تا شما را به صورت کامل با بازاریابی ویروسی آشنا کنیم. بدون سوخت کافی، ممکن است به هدف یا میزان ایمپرشنی که در نظر گرفته‌ایم دست پیدا نکنیم. بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)، یک تکنیک فروش است که به انتشار سریع اطلاعات در مورد یک محصول یا خدمت خاص بین مردم تاکید دارد. این انتشار اطلاعات باید توسط مشتریان و به شیوه دهان به دهان انجام شود تا بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد.

اگر مخاطبان هدفتان در شبکه‌های اجتماعی ایرانی حضور و فعالیت دارند، روبیکا یکی از بهترین جاهایی است که برای آن‌ها... بهتر است بگوییم شما کمپین بازاریابی ویروسی خودتان را با کمک اینفلوئنسرها هل می‌دهید تا روشن شود. آن کمپین به‌دلیل جذابیت، منحصربه‌فردبودن و غافل‌گیری، وایرال و به یک نوع موفق از نمونه بازاریابی ویروسی در ایران تبدیل شد. یک نمونه بازاریابی ویروسی در ایران که معمولاً به‌شکل ارگانیک وایرال می‌شود، توییت‌هایی‌ است که برند فیروز نه‌تنها با آن‌ها، آگاهی از برند خود را افزایش داد، بلکه از خود برندی دوست‌داشتنی ساخت. تا اینجای مقاله، به شما گفتیم بازاریابی ویروسی چیست و چه چیزی باعث وایرال‌شدن می‌شود. ولی در کمپین‌های بازاریابی ویروسی همیشه از این خبرها نیست؛ حتی یک توییت هم می‌تواند مثل ویروس پخش شود.

چه ویدئو باشه چه GIF، استراتژی تصویری تو باید با برند و مخاطب هدفت سازگار باشه. به طور خلاصه، اولین قدم اینه که یه کمپین بازاریابی منحصربه‌فرد و خلاق ایجاد کنی که می‌تونه هر چیزی از یه ویدئو تا یه چالش باشه. کمپین در یه کانال بازاریابی آنلاین مثل پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، فروم‌ها، جوامع، وبلاگ‌ها، سایت‌های خبری، سرویس‌های پیام‌رسان یا ایمیل به اشتراک گذاشته می‌شه. شاید فکر کنید که اگر خودتان را بازاریاب ویروسی بنامید، مردم چند قدمی از شما فاصله می‌گیرند! اما در کنار این نام نه چندان خوشایند، ویروس‌ها زندگی جالبی دارند.

اما نکته بسیار مهمی که همواره بایستی در نظر داشت این است که محتوای ویروسی هر چیزی که باشد، باید افراد را تشویق کند تا آن را با سایرین به اشتراک بگذارند. هر میزان تعداد افرادی که پیام ویروسی شما را دریافت می‌کنند بیش‌تر باشد، محتوای شما ویروسی‌تر و اثربخشی آن بیشتر خواهد بود. محتوای ویروسی به سرعت در بین کاربران گسترش می‌یابد و این باعث می‌شود آگاهی از برند به شکل چشمگیری افزایش یابد. تعامل فعالانهٔ کاربران با این محتوا نیز به تقویت رابطهٔ برند با مخاطبان کمک می‌کند. Old Spice با سری تبلیغاتی خنده دار و نوآورانه به نام "  The Man Your Man Could Smell Like" معروف شد. این تبلیغات شامل ویدیوهای کوتاه و خلاقانه بود که یک مدل مرد با سبکی طنز آمیز و جذاب در آن حضور داشت.

مبنای بازاریابی ویروسی بر انتشار پیام اغلب در شبکه های اجتماعی پرمخاطب برای بالا بردن آگاهی مردم نسبت به برند یا کسب و کار مورد نظر است. از این روست که می توان بازاریابی ویروسی را یک نوع از بازاریابی دیجیتال دانست. بازاریابی ویروسی خود یکی از صدها نوع بازاریابی است که شباهت هایی به بازاریابی چریکی دارد و دارای سابقه ای دیرینه نیز می باشد. این نوع بازاریابی در خارج از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با عنوان هایی مثل بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی همهمه ای (Buzz Marketing) شناخته می شود. در بازاریابی دهان به دهان، افرادی که از تبلیغ برند یا کسب و کار نفعی نمی برند، با مایه گذاشتن از اعتبار خودشان به معرفی برند به دیگر افراد می پردازند. امروزه با پیشرفت دیجیتال و اینترنت، بازاریابی دهان به دهان بستر جدیدی برای فعالیت پیدا کرده است.

بنابراین، محتوای شما برای کاربران آزاردهنده نیست و تعامل با برند شما، به طور قابل توجهی بهتر می‌شه. مثلا همه‌ی ما دوست داریم از دیگران جلوتر باشیم، بهتر دیده شویم، دوست‌داشتنی‌تر باشیم یا بهتر ما را درک کنند. حرص و طمع برای رسیدن به علایق و دست یافتن به جایگاه مورد نظر، بر بسیاری از رفتارها و تصمیمات ما تأثیر می‌گذارد. این تمایلات ما را وادار می‌کند تا به میلیون‌ها وب‌سایت سر بزنیم یا میلیاردها ایمیل را بخوانیم و از محصولات معرفی‌شده استفاده کنیم. پس یک استراتژی تبلیغاتی بر اساس انگیزه‌ها و تمایلات بشری برنامه‌ریزی کنید و منتظر موفقیت خود باشید. محتوا و استراتژی‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود را براساس ترندهای روز تولید کنید.

بازاریابی ویروسی روشی است که به کمک آن برندها مشتریان خود را ترغیب می‌کنند تا محتوای مورد نظر آن‌ها را به اشتراک بگذارند. برای اجرای موفق یک کمپین مهندسی‌شده، برندها باید ابتدا مخاطبان هدف خود را به‌خوبی بشناسند و نیازهای آن‌ها را تحلیل کنند. سپس، با تولید محتوای جذاب و متناسب با این نیازها، و انتشار آن در زمان مناسب و از طریق پلتفرم‌های مورد علاقه مخاطبان، می‌توان شانس موفقیت کمپین را به حداکثر رساند. استفاده از ابزارهای تحلیلی برای پایش عملکرد کمپین و بهینه‌سازی مداوم نیز از دیگر عوامل کلیدی در موفقیت این روش است. برخلاف تصور عموم، بسیاری از کمپین‌های بازاریابی ویروسی موفق حاصل شانس یا اقبال نیستند، بلکه به‌صورت کاملاً مهندسی‌شده و برنامه‌ریزی‌شده طراحی شده‌اند.

علاوه بر این، هر اسلاید یه دکمه اشتراک‌گذاری داره که اشتراک‌گذاری آمارهاشون رو روی پلتفرم‌های اجتماعی آسون می‌کنه. به اهداف بازاریابیت فکر کن تا چیزی منحصر به فرد ایجاد کنی که مخاطب هدفت بهش اشتیاق داشته باشه. با تأثیرگذاران در صنعت خود تماس بگیرید و از آنها بپرسید آیا آنها تمایل دارند محصول یا خدمات شما را امتحان کنند یا محتوای شما را ببینند. اما مستقیماً از آنها نخواهید که محتوای شما را به اشتراک بگذارند ، زیرا در صورت یافتن ،  آنها به طور معمول آن را پخش می کنند که برای فالوورهای آنها مفید است. اگر می خواهید مردم متوجه کمپین بازاریابی شما شوند ، باید کاری غیرقابل پیش بینی – کاری متفاوت انجام دهید. انگیزه احساسی هر فعالیت ویروسی باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند در جلب توجه موفق شود.

اما بازاریابی ویروسی دقیقاً به چه معنی است؟ من قصد دارم در همین مطلبی که می‌خوانید، به این سوال پاسخ بدهم و یک کاوش عمیق در مفهوم بازاریابی ویروسی داشته باشم. چه عواملی باعث وایرال شدن یک محتوا می‌ شوند؟عواملی مانند خلاقیت، برانگیختن احساسات (مانند شادی، تعجب یا شوک)، سادگی پیام، جذابیت بصری، و تناسب فرهنگی از جمله عوامل موثر در وایرال شدن محتوا هستند. بازاریابان سعی دارند با شیوه های خاص، محصولات، خدمات یا رویدادهایی که مربوط به برند آن هاست را بین مردم وایرال کنند و خیلی زود اسمشان بر سر زبان ها بیفتد. اسپاتیفای اولین نسخه Wrapped خودش رو در سال 2015 منتشر کرد و اونو “Year in Music” نامید. این ویژگی به کاربران اجازه می‌داد نگاهی به 365 روز گذشته موسیقی‌شون بندازن و ببینن کدوم آهنگ‌ها و هنرمندان رو بیشتر گوش دادن.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری